Emoţiile mele


Emoţiile mele

Cum fac fata emotiilor distructive


Multi dintre cei care solicita ajutor terapeutic se simt coplesiti de intensitatea emotiilor distructive: anxietate, depresie, furie, vinovatie, invidie, rusine, gelozie etc. Emotiile negative nu sunt intrinsec “rele”, ci ele, daca au calitatea potrivita, ne semnaleaza ca ceva nu este in regula si ca este necesar sa luam masuri pentru a restabili echilibrul. De exemplu, frica si dezgustul ne indeparteaza de o amenintare, care ne-ar putea pune viata in pericol.

Totusi, cand aceste emotii au in spate o interpretare catastrofizanta (“E oribil, ingrozitor ce mi se intampla!”) sau un alt tip de distorsiune cognitiva prin care ne explicam realitatea, apar emotii malformate, rasucite, aberante care ne blocheaza sau ne imping catre actiuni care se abat de la interesele noastre. Mai mult decat atat, ele sunt traite ca o agresiune, o invadare a armoniei psihicului. De exemplu, depresia ne epuizeaza energia, obtureaza sensul vietii, nu ne lasa sa ne odihnim sau ne atrage catre hipersomnie, pentru a fugi de realitate.

Cred, la fel ca alti psihologi, ca, dincolo de influentele transgenerationale, venim pe lume cu mecanismele de reglare emotionala intacte, sanatoase si care se misca frumos impreuna. Mediul in care ne dezvoltam, familia cu experientele ei mai mult sau mai putin hranitoare, cultura in care ne nastem… toate modeleaza mecanismele noastre interioare. Ulterior, vom descoperi ca suntem mai inclinati catre un anumit tip de emotie  sau ca incurajam o anumita emotie, cum ar fi furia, pentru a ascunde in spate o rana care, fara energia furiei, nu ne-ar lasa sa functionam.


Alteori, nici nu stim ca ceea ce simtim nu e potrivit pentru noi, ca doar supravietuim, ascunzandu-ne de emotii prea intense, fiindu-ne teama ca, odata cu bucuria, poate veni si teama ca o vom pierde si nu vom face fata acestei pierderi.

Urmarind firul care duce la sursa  emotiilor distructive, constatam ca, de cele mai multe ori, apare un mesaj deformat, pe care o persoana cu autoritate din viata noastra ni l-a prezentat ca fiind adevarul sau o experienta care aduce cu sine acest tip de mesaj. Ceea ce e util sa intelegem e ca noi construim sensul a ceea ce ne inconjoara. Putem folosi la tesatura prin care conceptualizam lumea fire de autovalorizare, nu dependenta de valoarea data de ceilalti, fire in care nu cerem imperativ ca ceilalti sa se curbeze dupa dorintele noastre, fire care lasa prin ochiurile fragilitatii vietii sa se strecoare frumusetea ei.

Asistarea psihoterapeutica te aduce mai aproape de un sine care e determinat sa nu se lase infrant de dificultatile pe care le intampina, care invata sa se raporteze la realitate intr-un mod care sa il ajute, nu sa il ingreuneze. E normal sa simtim emotii negative cand trecem prin experiente negative, dar asta nu inseamna ca trebuie sa le lasam sa ne fure tot potentialul de bucurie care vine odata cu existenta.